Impacte Vallès Occidental
  • Imprimeix

Arxiu Comarcal del Vallès Occidental

Seu de l'Arxiu Comarcal del Vallès Occidental

Seu de l'Arxiu Comarcal del Vallès Occidental

L’Arxiu Comarcal del Vallès Occidental (ACVOC) va ser creat l’any 1982 com a arxiu depenent de la Generalitat de Catalunya. La seva ubicació a Terrassa va respondre a la llarga tradició que la ciutat ha mantingut en matèria d’arxius. Actualment també comprèn  l’Arxiu Històric de Terrassa, que fou creat el 1932.
L'Arxiu Comarcal del Vallès Occidental - Arxiu Històric de Terrassa custodia un total de 229 fons documentals amb un volum de 4.877 metres lineals de documentació de procedència d’administració local, reial i senyorial, notarial, religiosa, empresarial i particular. A més, disposa de 250 metres lineals més de biblioteca auxiliar i administrativa. El document més antic custodiat a l’Arxiu és un fragment de còdex amb escriptura visigòtica datat del segle IX.
El nou i modern edifici que allotja l’Arxiu, inaugurat el 9 de juny de 2014, té una superfície de 3.200 m2 i es divideix en tres àrees bàsiques. Una primera àrea a la planta inferior de cinc dipòsits convencionals més un sisè per a formats especials. Una àrea de tres dipòsits en una planta superior, amb moll de càrrega i descàrrega i secció de desinfecció, de neteja i de magatzem. Finalment, una àrea principal amb un dipòsit convencional, una sala de treball interna, una sala de digitalització, dos dipòsits refrigerats per a la preservació de fotografies, una sala de treball externa, una espaiosa sala de consulta pública, un espai per a activitats de formació i una sala polivalent de gran capacitat.
El nou equipament té la finalitat de preservar, conservar, tractar i difondre el patrimoni documental d’àmbit local i comarcal, per la qual cosa incorpora eines de tractament digital. L’Arxiu també desenvolupa una important funció d’agent cultural i social al servei de Terrassa i del Vallès Occidental. A més d’assessorar les administracions del seu àmbit que ho sol·licitin en matèria de gestió de documents i en la implantació de sistemes de gestió documental. Aquesta funció abasta tant la documentació en suports tradicionals com els suport electrònics i els documents digitalitzats.