• Imprimeix

Gran expectació per la vetllada musical dedicada al músic vendrellenc Benvingut Socias Mercadé

En el marc del 141è aniversari del seu naixement

22/10/2018 08:10
Vetllada musical dedicada al músic vendrellenc Benvingut Socias Mercadé
Vetllada musical dedicada al músic vendrellenc Benvingut Socias Mercadé
Vetllada musical dedicada al músic vendrellenc Benvingut Socias Mercadé

 

El 19 d’octubre va tenir lloc a l’Auditori de l’ Escola Municipal de Música Pau Casals, una vetllada musical dedicada al músic Benvingut Socias Mercadé (el Vendrell, 1877-1952), en el marc del 141è aniversari del seu naixement. Aquesta vetllada, organitzada pels Amics de l’Orgue del Vendrell i l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès, amb la col·laboració de l’Ajuntament del Vendrell, va comptar amb la presència de Martí Carnicer, alcalde del Vendrell i Eva Serramià, regidora de Cultura i presidenta del Consell Comarcal del Baix Penedès.

La vetllada, retransmesa en directe per TV El Vendrell i presentada per Adela Gea, es va desenvolupar en tres parts. En primer lloc, Nativitat Castejón, directora de l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès, va impartir una conferència titulada “Infància i joventut de Benvingut Socias” explicant els primers vint anys de vida del mestre Socias: naixement, entorn familiar, formació musical, primeres actuacions al Vendrell, sol i conjuntes amb Pau Casals, primeres composicions, activitat docent a l’Escola Municipal de Música de Barcelona, casament amb Blanca Bonastre i inici de la seva vida a la finca la Plana.   

A continuació, es va estrenar l’audiovisual “Del Tancat de la Plana al món, homenatge a Benvingut Socias”, obra de Carlota Baldrís, guanyadora del primer premi del I Concurs Benvingut Socias de composició per a gralla i orgue. Aquest audiovisual, produït per Linus Urpí, s’ha realitzat gràcies a la participació de l’organista Jonatan Carbó i el graller Jaume Aguza, i la col·laboració de TV El Vendrell, Víctor Menencio, els Amics de l’Orgue del Vendrell i l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès. És un muntatge audiovisual amb un clar objectiu pedagògic.

Tot seguit, es va oferir un concert de deu peces de joventut de Socias que formen part del fons documental del mestre Socias dipositat a l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès. En una primera part, Jordi Pascual van interpretar al piano Barcarola. Recuerdos de la Plana. Paseando por el lago (1896), dedicada a Maria Anna Bonastre. És una obra que podríem qualificar de descriptiva, com solia fer Franz Liszt, doncs, suggereix unes experiències viscudes en aquells dies i probablement amb algú que el feia feliç. En aquest cas, es refereix a un espai molt especial del Vendrell: la finca la Plana, on vivia la que seria la seva promesa. La forma musical escollida és la barcarola, afí a aquestes intencions perquè està basada en la típica cançó dels gondolers venecians, música sentimental d’aire folklòric. Té un tema principal melangiós que serpenteja progressivament agafant cos i intensitat, vigor de joventut  i una segona part de lirisme místic que representa l’embadaliment d‘un ésser enamorat que es va fent a si mateix.

La segona peça, interpretada per Jordi Pascual i Àlex Jordi, va ser la Marcha (1895), dedicada a Manuel Marqués. És una música de marxa militar que pot recordar una banda de música i el fet d’interpretar-se a quatre mans fa que adquireixi unes textures amb molt de cos. Es podria pensar que es va inspirar per encoratjar als soldats de la guerra de Cuba. A més a més, està dedicada al propietari de la finca la Plana que va participar en aquest conflicte bèl·lic. És música marcada per la guerra amb un final d’intens dramatisme.

En la segona part del concert van actuar Àlex Jordi al piano i la soprano Griselda Ramon. El repertori escollit van ser vuit fragments significatius de diverses peces del mestre Socias: Pomell d’Ave Maries, Et in Espiritum Sanctum (solo de la Misa de la Santísima Trinidad), O Salutaris Hostia!, dedicada a mossèn Eudald Serra Buixó, Àngel de Déu, amb lletra del mateix mossèn Eudald, Cobles a Maria i Jesús, Jesús, amb lletra de mossèn Jacint Verdaguer, Esbarjos, cant XXXVI amb lletra d’Apel·les Mestres i Queixa amorosa de Joan Ramon i Soler. L’excel·lent interpretació va evidenciar la sensibilitat i la varietat de registres amb què Benvingut Socias componia.