• Imprimeix

La fotografia promou la nostàlgia

Ingrés d'una col·lecció fotogràfica familiar (1890-1985) amb 437 imatges a l'ACAE

11/01/2019 17:01
Mostreig de les fotos cedides pel Sr. Oliveres

Mostreig de les fotos cedides pel Sr. Oliveres

 Els arxius fotogràfics conserven un gran valor documental que es suma al poder que tenen d’evocar un passat, més o menys estimat, però sempre enyorat. Podem dir que la fotografia promou la nostàlgia, entesa com una dicotomia entre la tristesa i l’alegria dels records més o menys recents, de les vivències, i rememora un passat que no tornarà als més grans o descobreix un mode de vida als més joves.

 L’ACAE ha rebut una interessant col·lecció d'imatges familiars del Sr. Jordi Oliveres, amb 437 fotografies (1890-1985), que formen 259 reportatges. Del total de fotografies hi ha 316 imatges en color i 121 imatges en b/n, però també trobem negatius en color, aquests últims compresos entre els anys 1960/1985 aproximadament. En conjunt, recorden uns estius, ja llunyans, al poble de Cadaqués, amb la seva família, amics i racons preferits com la terrassa del Bar Boia o del Casino L’Amistat, al Passeig Marítim d’aquest bonic poble costaner.

 A banda de les imatges que representen la vida quotidiana i els viatges familiars, cal aturar-se en els valuosos retrats familiars de principis de segle XX. D’aquestes targetes de vista, n’hi ha dels fotògrafs A. Arderius, propietari de l’estudi “Fotografía Luz y Arte”, del carrer d’en Pep Ventura 12-14, a Figueres; Fotografia Tort, als carrers Monturiol 18 i Caamaño 17, de Figueres; Octavi Unal, que tenia una botiga a la plaça de la República 7 (més endavant plaça de la Constitució), de Girona, i un altre a la Rambla de Figueres; Domènec Bosch, amb l’estudi “Fotografía Franco-Catalana” al carrer de Llers 20, de Figueres; M. Pardo, amb establiment a la plaça Indústria 5, de Figueres. Totes elles són retrats d’estudi d’avantpassats i amics de la família Oliveres Pallach, entre els quals hi ha familiars dels fundadors de la Pastisseria Palau de Figueres o el matrimoni que va fundar la Sabateria Bosch, també a la mateixa ciutat. Destaquen els retrats d’estudi de la primera comunió de nenes que, com ha fet curiós, trobem que van fer-la abans i després de la guerra civil.

 Aquests retrats són una font d’informació de gran importància de com es vivia a finals del segle XIX i principis del segle XX, de la indumentària i les modes dels pentinats dels homes i dones, i a la vegada amb la manera de treballar artesanal dels primers fotògrafs de la nostra comarca.

 Una de les troballes d’aquesta aplec d’imatges, que es complementa amb un recull de recordatoris de bateigs, comunions solemnes i enterraments (1910/2000), és el retrat d’estudi d'una dona asseguda que s'agafa de la mà amb una nena que té al costat i que té com a peculiaritat que les dues porten el mateix llaç al coll. Aquest retrat l’hem atribuït al fotògraf G. Fontana, que va treballar a Figueres i que tenia la botiga o estudi fotogràfic al carrer Avinyonet (actual Pep Ventura), núm. 17, de la capital altempordanesa, segons l’estudi de Dolors Grau (Diputació de Girona, 1995).

 Per a tots aquells nostàlgics, i pels qui no ho sou però la curiositat de descobrir us rebrega per dins, us recomanem que consulteu el fons entrant al Cercador de fons i documents 'Arxius en Línia'.